Stap voor stap bouwt museum aan betere resultaten

Door Ruud Linssen, 11 september 2019

Wie zijn nu de klanten van Klei? Marketeers Rob van Dijck en Ivan Beemster – Klei’ers van het eerste uur – helpen het belangrijkste oorlogsmuseum van Nederland aan betere resultaten. De museumdirecteur vertelt over de voordelen van Klei.

Het belangrijkste – Nederlandse – museum over de Tweede Wereldoorlog vind je in Overloon. Een museum met de modernste, technische voorzieningen die het publiek voorlichten over wat die dramatische periode betekend heeft in het alledaagse leven van mensen. Dit te midden van veel historisch oorlogstuig, zowel binnen als in het grote omliggende park. Erik van den Dungen is al ruim tien jaar directeur van het museum. Sinds een paar jaar werkt hij samen met Klei, in het bijzonder Rob van Dijck en Ivan Beemster. Zij helpen het Oorlogsmuseum Overloon onder aandacht van het publiek te brengen.

Cruciale rol

Om de voordelen van deze samenwerking uit de doeken te doen, heeft de museumdirecteur weinig vragen nodig. “Ook al doet onze oppervlakte anders vermoeden, wij zijn een klein bedrijf. We hebben weliswaar een sterk team, maar het aantal medewerkers is beperkt. In de marketing heb je dan de juiste expertise nodig. Een folder maken is voor ons niet zo’n probleem. We hebben mensen in huis die goed kunnen schrijven en aan foto’s komen we ook wel. Dat wordt anders bij meer moderne marketing, waarbij internet een cruciale rol speelt. Denk aan de website, een digitale nieuwsbrief, sociale media en online advertenties. Dat vraagt om kennis van zaken. Je kunt je die kennis wel zelf eigen maken, maar binnen een jaar loop je al weer achterop.” Klei kwam in 2017 in beeld bij het museum. “We hadden lucht gekregen van Google Grants voor online advertenties. Voor culturele instellingen zoals wij zijn. Maar we konden niet goed de vinger er achter krijgen hoe je dat moest doen. Dat hebben Rob en Ivan geregeld voor ons. Heel mooi. Sindsdien profiteren we van deze Google budgetten, die niet gering zijn.”

Gerust gevoel

De ondersteuning door Klei biedt Erik van den Dungen verlichting. “Rob en Ivan werken als een team. Rob zit op het creatieve stuk: waar liggen kansen, wat zouden we nog meer kunnen doen. Terwijl Ivan het technische deel doet, hij regelt de bits and bites van onze online communicatie. Ik krijg precies wat ik nodig heb, niets meer, maar ook niets minder.” Deze directeur is niet van de korte termijn. Met zijn team bouwt hij stap voor stap aan betere resultaten; met als buitenboordmotor Klei. Dan ga je niet over een nacht ijs. “De bezoekersaantallen schommelen nu tussen de 110.000 en 120.000 bezoekers per jaar. We moeten naar structureel 130.000. Die verbetering verwachten we met name van de oosterburen: Duitsland. Niet allereerst door ze hier naar toe te halen, want ze zijn er vaak al: in de bungalowparken in de omgeving. Om dit resultaat te bereiken hebben we onszelf tot en met 2021 gegeven. Het geeft me een gerust gevoel dat we niet alles uit onszelf hoeven te halen maar ook kunnen leunen op Rob en Ivan.” —-

Meer weten wat Klei voor Musea en Cultuur kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op met Rob van Dijck.

Geef een reactie